Coaching co to?
Coaching jest zaawansowaną formą szkolenia indywidualnego. Cechą charakterystyczną tej metody jest bezpośrednia współpraca coacha z uczestnikiem coaching’u, dzięki któremu zdobywa on konkretne umiejętności ważne z punktu widzenia jego rozwoju, wzrostu efektywności i rozwoju firmy. Dzięki temu proces ten pomaga w osiąganiu lepszych wyników działań i reguluje kompetencje poprzez praktykę.
Coaching to tzw. szkolenie „jeden na jednego” mające na celu rozwijanie wiedzy, umiejętności i postaw, uświadamianie efektów zmian, wykorzystanie realnych sytuacji, jako możliwości kształcenia a także dostarczanie wskazówek dotyczących realizacji zadań. Są to główne przyczyny, dla których sam proces rozwoju jest tak efektywny.
Jak wygląda realizacja procesu coachingowego?
Po pierwsze zaczynamy od określenia celów
- Określamy cele Klienta z uwzględnieniem modelu SMART
- Omawiamy zasady i procesy coaching’u
- Zawieramy kontrakt z uwzględnieniem celów
- Określamy stan obecny, nakreślamy kontekst sytuacyjny i określamy stan pożądany w przyszłości
- Diagnozujemy problemy i potrzeby Klienta
Bierzemy pod uwagę aktualną rzeczywistość
- Określamy sytuację w jakiej znajduje się Klient. Jest to bardzo ważny krok mający zapewnić informacje i zasoby, niezbędne do skutecznego rozwiązania problemu czy osiągnięcia celu
- Identyfikujemy blokady oraz elementy rzeczywistości mające wpływ na realizację celu
Rozpatrujemy dostępne opcje i scenariusze
- Generujemy z Klientem możliwe opcje – wszystkie możliwości i scenariusze umożliwiające osiągnięcie celu
- Wspólnie wybieramy najlepsze i najbardziej realne opcje uwzględniające czas i dostępne zasoby
Podjęcie decyzji i ustalenie planu strategii działania
- Ustalamy najlepszą (w odniesieniu do kontekstu organizacyjnego i biznesowego) strategię działania
- Wspólnie planujemy konkretne działania w ustalonym czasie – ustalenie działań na linii czasu, podział na etapy niezbędne do osiągnięcia celu
- Ustalamy działania dotyczące niezbędnych zmian, które mogą wesprzeć Klienta w osiąganiu celów (perspektywy czasowe etc.)
Jak wyglądają sesje coachingowe?
Podczas każdej sesji coach pomaga Klientowi w ustaleniu szczegółowych celów, opracowywaniu strategii działań oraz planowaniu zadań wspierających rozwój kompetencji realizowanych przez Klienta w środowisku jego pracy. Planowane czynności doszkalające Klient zobowiązany jest wykonywać pomiędzy sesjami.
Rola informacji zwrotnej
Coach regularnie informuje Klienta o postępach w realizacji celów. Informacje zwrotne udzielane są po wykonaniu przez Klienta zaplanowanego zadania w jego miejscu pracy.
Podsumowanie procesu coachingu
Ostatni etap służy podsumowaniu procesu coachingu i stopnia realizacji celów klienta oraz ewentualnej modyfikacji planu działań. Wreszcie określamy czy Klientowi potrzebna jest dalsza nauka.